Zawór EGR - jego funkcje, działanie, awarie

Poniedziałek, Kwiecień 3, 2017, 09:46
Zawór recyrkulacji spalin montowany jest w autach już od ponad kilkudziesięciu lat. Nadal jednak nie jest on wynalazkiem w pełni doskonałym, a często nawet wręcz przeciwnie - przysparza zarówno właścicielom aut, jak i mechanikom sporo "atrakcji".

Podążając na normami ekologicznymi...


Zawór EGR po raz pierwszy pojawił się w samochodach na rynku amerykańskim. To tam najpierw zostały wprowadzone restrykcyjne normy dotyczące emisji do atmosfery szkodliwych substancji powstających w wyniku spalania paliwa.



Dawne zawory EGR były oparte na mechanizmie pneumatycznym, a ich działanie było dość oporne. Współcześnie w autach instalowane są zawory, których mechanizm funkcjonuje w oparciu o komendy komputera pokładowego samochodu, a jego działanie jest bardziej płynne i precyzyjne.

Czym jest zawór EGR?


Zawór EGR to część układu recyrkulacji spalin, która pozwala na regulację przepływu spalin do silnika, a także ich ponowne wpłynięcie do niego. Dzięki ponownemu ich wykorzystaniu temperatura spalania ulega obniżeniu, a cały proces spowolnieniu. Spaliny nie przechodzą ponownie procesu spalania, a stanowią jedynie element wypełniający, dzięki czemu ilość szkodliwych substancji jest ograniczona w jednostce czasu - na skutek zmniejszenia ilości podatnego spalaniu tlenu w powietrzu trafiającym do silnika.

Efektem jest zmniejszenie wydajności procesu spalania - silnik pracuje słabiej. Jednak ilość tlenków azotu, które emitowane są do atmosfery jest niższa nawet o kilkadziesiąt procent. Co więcej, przy stosowaniu zaworu EGR, obserwuje się również mniejszy pobór paliwa.

Najpopularniejsze awarie EGR


Jedną z najpopularniejszych awarii, które spędzają sen z powiek zarówno właścicielom samochodów, jak i samym mechanikom, jest zapychanie zaworu EGR.

Często spotykanymi są również dysfunkcje samego mechanizmu - pneumatycznego lub elektromagnetycznego - który obsługuje otwieranie i zamykanie zaworu. W przypadku nieprawidłowości w jego działaniu dochodzi również do zapchania zaworu EGR.

Aby zapobiec kosztownym naprawom - które mogą wynieść od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych - zaleca się systematyczną kontrolę zaworu EGR, a także kolektora dolotowego. Powinno się ją wykonywać co 60-80 tysięcy kilometrów. Pozwoli nam to uchronić się przed niepożądanymi konsekwencjami awarii, np. większego zużycia paliwa, czy też gaśnięcia silnika.

Zawory EGR - w razie potrzeby - można wymienić również samodzielnie. Polecane zawory EGR, to takie, które posiadają odpowiednią gwarancję w razie ich nieprawidłowego działania.

Brak komentarzy.
(*) Pola obowiązkowe
Strona zbudowana z Kopage
← Zbuduj swoją teraz
Zamknij
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Śledź nas na Twitterze
Powered by Kopage
Znajdź nas na Facebooku
Powered by Kopage
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem
Powered by Kopage